Jump to content Jump to search

Dr. Katharina Hülsmann

Doctoral researcher
Dr. Katharina Hülsmann


Profile

Katharina Hülsmann completed her PhD in Modern Japanese Studies at Heinrich-Heine-University Düsseldorf in 2021. She was a PhD scholarship student at the German Institute for Japanese Studies, Tokyo in 2017, completing field work for her thesis on Japanese fan-comics. From 2021 to 2023 she was a lecturer and research associate at the department of Japanese Studies at the university of Cologne where she examined manga from the Occupation Period (DFG-funded research project ‘Articulations of the Nuclear’). Since 2023 she is employed at Heinrich-Heine-University Düsseldorf in the project “Comicforschung.nrw”.

Research Interests

  • Japanese Popular Culture (with a focus on manga)
  • Nuclear Colonialism
  • Transcultural Fandom
  • Autobiographical Comics
  • Representations of Gender, Sexualities and Mental Health

Publications

2025: Japanische Fan-Comics – Transkulturelle Potenziale und lokale Gemeinschaft. Bielefeld: transcript.

2025: edited with icon (interdisciplinary comics research network HHU). SeitenArchitekturen – Architektur und Raum im Comic [Architectures of the Page – Architecture and Space in Comics]. Berlin: DeGruyter. 

2024: edited with Prof. Stephan Köhn. Articulations of the Nuclear – Postwar Japan under the Spell of the Atomic Age. Wiesbaden: Harrassowitz.

2024: “Depictions of the Nuclear in Children’s Manga from the Occupation Period”. In: Köhn, Stephan; Hülsmann, Katharina (eds.) (2024): Articulations of the Nuclear – Postwar Japan under the Spell of the Atomic Age. Wiesbaden: Harrassowitz. (in print)

2024: “Krisen-Zeichnungen: Gender und Depression in Essay Manga von Hosokawa Tenten und Nagata Kabi” [Drawings of Crisis – Gender and Depression in Essay Manga by Hosokawa Tenten and Nagata Kabi] (together with Dr. Elisabeth Scherer). In: Sina, Véronique; Beckmann, Anna; Kupczyńska, Kalina; Schröer, Marie (eds.) (2024): Comics und Intersektionalität. Berlin: DeGruyter, pp. 235-262.

2024: “Der Verlust des privaten Raumes in Itō Junjis The Town Without Streets”. [The loss of private space in Itō Junji’s The Town Without Streets] In: icon: SeitenArchitekturen – Architektur und Raum im Comic. Berlin: DeGruyter. pp. 145-168.

2022: “The Traveling Disney Bear ‘Duffy’ and His Surprising Popularity in Japan” (together with Dr. Timo Thelen). In: Mittermeier, Sabrina (ed.): Fan Phenomena: Disney. Bristol: Intellect Publishing, pp. 168–178.

2020: “Navigating the spreadability of the Japanese fan comic: Protective practices in the dōjinshi community”. In: Participations Journal of Audience and Reception Studies, Vol. 17, Nr. 2 (2020), pp. 274–302.

2020: “Negotiating the ethics of gathering research data in a subcultural context”. In: Kottmann, Nora; Reiher, Cornelia (Eds.): Studying Japan – Handbook of Research Designs, Fieldwork and Methods. Baden-Baden: Nomos Verlag 2020, pp. 310–312.

2016: „Japanische dōjinshi zwischen transkulturellem Fandom und lokalen Eigenheiten“ [Japanese dōjinshi between transcultural fandom and local peculiarities]. In: Schönbein, Martina und Stein, Juliane (Hg.) KJ Facetten 3: Fankultur, pp. 159-187.

2016: „Jenseits von Dichotomien – Diversifikation von Männlichkeitskonstruktionen in Boys’-Love-dōjinshi“. [Beyond dichotomies: Diversification of constructs of masculinities in Boys’-Love-dōjinshi] In: Mae, Michiko; Scherer, Elisabeth, Hülsmann, Katharina (Hg.) (2015): Japanische Populärkultur und Gender – Ein Studienbuch. Wiesbaden: Springer VS, S. 179–206.

2015: „Kokkuri-san trifft Bloody Mary: Unheimliche folkloristische Praktiken als transkulturelles Motiv“[Kokkuri-san meets Bloody Mary: Uncanny folkloristic practices as a transcultural motif]. In: Japan-Pop without Borders? Transkulturalität und Subkulturen in der japanischen Popkultur. Düsseldorf: dup, S. 213–234.

2011: „Der Raum als Mutterschoß: Silent Hill 4 und das hikikomori-Phänomen“ [The room as a womb: Silent Hill 4 and the hikikomori phenomenon]. In: Japan-Pop Revolution – Neue Trends der japanischen Gesellschaft reflektiert in der Popkultur. Düsseldorf: dup, S. 43–59.

 

25.10.2024: „Open Educational Resources for Teaching on Comics: The collaborative project Comicforschung.nrw“ (zusammen mit Tatjana Kasigkeit), 19th ComFor Annual Conference, Groningen, The Netherlands.

24.10.2024: „The Autobiographical Manga of Nagata Kabi – A Multilayered Work in Progress“, 19th ComFor Annual Conference, Groningen, The Netherlands.

26.09.2024: „Offene Bildungsmaterialien versammeln. Das OER-Verbundprojekt Comicforschung.nrw“ (zusammen mit Projektgruppe Comicforschung.nrw), Jahrestagung der Vereinigung für Medienwissenschaft, Mainz, Germany.

13.05.2024: „Erinnern an die Atombombe im Manga“ (zusammen mit Christian Tagsold), Aktuelle Fragen der Comicforschung: Kulturelles Gedächtnis, Universität Bonn.

13.12.2023: „Comics Culture and Participation“, Panel: Working Outside the Page – Comics Culture and its Boundaries. 18. Jahrestagung der Gesellschaft für Comicforschung, Akademie Waldschlösschen, Gleichen.

16.06.2023: „Comics & Space“ Science Slam mit dem interdisziplinären Comicforschungs-Netzwerk (icon), anlässlich des Space Day, Haus der Universität, Düsseldorf, Germany.

25.08.2022: „Aushandlungen von Sichtbarkeit und Verbreitung fannischer Werke in der dôjinshi-Gemeinschaft“ Panel Medien 03. 18. deutschsprachiger Japanolog*innentag, HHU Düsseldorf, Germany.

13.06.2022: „Liminale Räume in Neon Genesis Evangelion“. Beitrag zur Ringvorlesung von Comicforschung am Rhein: Aktuelle Fragen der Comicforschung: Räume, Universität Bonn.

19.05.2022: „Depictions of the Nuclear in Occupation Period Manga“. Konferenz: Hiroshima – Nagasaki – Fukushima – Articulations of the Nuclear. The Case of Japan. Universität zu Köln.

24.01.2022: „Europäische Romantik im shōjo- und jōsei-Manga: Igarashi Yumikos Madame Bovary“. Kurzworkshop mit Dr. Elisabeth Scherer an der HHU Düsseldorf.

23.09.2021: „Wissensökologien in gegenwärtigen japanischen Fanzine-Gemeinschaften“. Verbindende Ökologien des Comics. Jahrestagung der Gesellschaft für Medienwissenschaften, Innsbruck, Österreich.

28.08.2021: „Hidden in Plain Sight - Managing the Visibility and Spreadability of Japanese Amateur Comics of Western Media Properties“. Panel: Translation, Appropriation, East and West, European Association for Japanese Studies Conference, Ghent, Belgien.

07.05.2021: „Der Verlust des privaten Raums in Itô Junjis Manga Town without streets“. Sektion III: Erinnerungsorte und Heterotopien, Symposium: SeitenArchitekturen. Architektur und Raum im Comic, HHU Düsseldorf.

25.03.2021: „Transcultural Potentials of dōjinshi Culture“. A virtual U:Japan Lecture, Universität Wien, Österreich.

28.03.2019: „Navigating the Visibility of the Fan Comic“. Panel 1: Platform, Exchange and Markets. Comics/Fandom Workshop der AG Comicforschung in Kooperation mit der Gesellschaft für Medienwissenschaft, Universität zu Köln, Germany.

06.09.2018 „Visible, Intimate Spaces – Queer Contents in Amateur BL Works under Academic Scrutiny“. Panel 3B: Portrayals of Queerness in Popular Culture and the Potentials and Dangers of New Queer Visibility. BAJS Conference 2018, University of Sheffield.

29.08.2018 „Der Ritsumeikan/Pixiv Vorfall – Kontroversen um die Verwendung und Zitation von digitalen fannischen Archiven“. Panel B: Digital Humanities. 17. Deutschsprachiger Japanologentag, Freie Universität Berlin.

29.06.2018 „Researching ,Carefully and Politely’: Conducting Field Work on Japanese Fan Communities after the Ritsumeikan Incident“. Panel A1: Difficulties of the Fan Studies Researcher. Fan Studies Network Conference 2018. School of Journalism, Media and Culture, Cardiff University, Cardiff.

25.05.2018 „Die Romantik europäischer Szenerien im frühen shōjo-Manga“. Das Wandern der Bilder - Manga zwischen den Kulturen. Haus der Universität, Düsseldorf.

17.08.2017 „Transcultural Potentials of Japanese Fan Work: First Field Results“. Study Group History and Humanities, Deutsches Institut für Japanstudien, Tokyo.

25.06.2017 „The Marvel Cinematic Universe in Japanese Dōjinshi Culture“. Panel E3 Convention Spaces, Fan Studies Network Conference, University of Huddersfield, Huddersfield.

19. 11. 2016 „Dōjinshi zwischen ausdrückender und textueller Produktivität – Überlegungen zu Fiske“. Fachgruppe Kultur und Medien, Jahrestagung der Vereinigung für sozialwissenschaftliche Japanforschung e.V.

16. 11. 2016 „Japanische Populärkultur als Forschungsgegenstand“ Festvortrag anlässlich der Abschiedsfeier für Michiko Mae, Schloss Mickeln, Düsseldorf.

25. 06. 2016 „When Fan Works Travel“ Speed Geeking Session der Fan Studies Network Conference. University of East Anglia, Norwich.

08. 04. 2016 „Japanische Dojinshi zwischen transkulturellem Fandom und Peripherie“. Doktorandenkonferenz & Workshop: Interdisziplinäres Arbeiten. Ludwig-Maximilians-Universität München.

27. 06. 2015 „Globales Fandom?“ Workshop: Japanforschung im digitalen Zeitalter. Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg

22. 05. 2015 „Dôjinshi – japanische Amateur-Manga und internationale Fanzines“ Japan-Pop ohne Grenzen, Symposium zum Jubiläumsjahr „50 Jahre HHU“ Haus der Universität, Düsseldorf

21. 05. 2011 „,Sucker Punch’ im internationalen Datenbankmodell“ Japanische Populärkultur als Hybrid 1. Studentisches Symposium des Institut für Modernes Japan Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf

28. 11. 2010 „,Japanese Cool’ in American cartoons: The creation of an Asian identity in the TV-series ,Avatar: The Last Airbender’” Panel IV: Student Panel "Reading Manga, Studying Japanese Studies" Cultural Power Japan – Impact and Intellectual Dimensions Jahrestagung der Vereinigung für sozialwissenschaftliche Japanforschung e.V.

06. 11. 2010 „Die visuelle Darstellung des Raumes als Mutterschoß in Silent Hill 4: The Room – Eine popkulturelle Verarbeitung des hikikomori-Phänomens“
Metamorphosen der Wirklichkeit, V. Studentisches Symposium der Japanologie Trier